بخش عمده جمعیت بیکاران ایران را جوانان 15 تا 29 ساله و زنان تشکیل می دهند که این آمارها نشان می دهند که نرخ بیکاری در جوانان 15 تا 29 ساله در بهار 97، 25.5 درصد بوده است.

این نرخ بیکاری در مقایسه با بهار 96، 0.9 درصد کاهش یافته است ولی در مقایسه با زمستان 96، 0.3 درصد رشد داشته است و در چهار فصل اخیر نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله همواره روند صعودی داشته است.

و طبق آخرین آمارهای ارائه شده در پایان سال گذشته تنها 44 درصد از جمعیت تحصیلکرده ایران شاغل محسوب شده اند.

بررسی وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان نشان می دهد از میان 12 میلیون و 138 هزار تحصیل کرده ایرانی، تنها 5 میلیون و 346 هزار نفر از نظر اقتصادی شاغل محسوب می شوند.

هر چند نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی اعم از مرد و زن برابر با بیست درصد ارزیابی شده است، اما برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد در پایان سال گذشته 5 میلیون و 451 هزار فارغ التحصیل از منظر اقتصادی غیر فعال تشخیص داده شده و شغلی ندارند.

منظور از غیر فعال بودن این جمعیت آن است که این افراد به رغم بیکاری انگیزه ای برای در اختیار گرفته شغل ندارند و در نتیجه جزو بیکاران نیز محسوب نمی شوند.

همانطور که ذکر شد نرخ بیکاری در میان تحصیل کردگان دانشگاه‌های کشور نیز کم نیست خیلی از این بیکاری ها مرتبط با عدم سازگاری رشته تحصیلی و علایق افراد و انتخاب نادرست رشته تحصیلی  و در نتیجه بیکاری و یا تغییر رشته می باشد.

می‌خواهید در آینده چه شغلی داشته باشید؟

این سؤالی است که همه ما به‌نوعی با آن مواجه بوده‌ایم. گاهی به‌عنوان «موضوع انشاء مدرسه»، گاهی به‌منظور«فتح باب سخن در محافل و میهمانی‌ها» و گاه نیز به‌صورت یک «دغدغه شخصی» چه بسیار مواقعی که با تماشای یک فیلم و یا خواندن یک داستان، خود را در نقش قهرمان داستان مجسم کرده‌ایم و یا مواقعی که در دنیای تخیلات کودکی، خود را صاحب شغل خاصی تصور کرده‌ایم، اما سؤال اینجاست که مبنای انتخاب شغلی ما چه بوده؟

برای این انتخاب خود را خوب شناخته‌ایم؟ مشاغل موردعلاقه خود را با توجه به شناخت صحیح از علایق و روحیات خود برگزیده‌ایم؟ هم اکنون در اطراف شما ممکن است  افرادی باشند که به اجبار دست به انتخاب شغل زده باشند یا در حال حاضر علاقه ای به آن نداشته باشند.

آیا علاقه‌مندی‌های ما به مشاغل خاص، واقعی هستند و یا تخیلات جذابی هستند که فرهنگ غالب جامعه برای ما ترسیم نموده است؟

آیا هدف‌گذاری شغلی ما با توانایی‌هایمان تناسب  دارد؟ اهمیت این سؤالات بسیار فراتر از موضوع انشاء، بحث خانوادگی و یا تخیلات کودکانه است.

چراکه پاسخ آن‌ها، سرنوشت و آینده ما را رقم خواهد زد، انتخاب شغل ایده‌ال در نگاهی گذرا و سطحی ممکن است ساده به نظر برسد،

 اما زمانی که فرد در جایگاه واقعی انتخاب شغل قرار می‌گیرد، درمی‌یابد که پاسخ به این سؤال نه‌تنها ساده نیست، بلکه بسیار اوضاع زمانی ناگوار می‌شود که فرد به دلیل تردید در تصمیم‌گیری، سرنوشت خود را به دست اتفاقات پیچیده و مشکل بسپارد و در مسیر روزگار، به نقطه‌ای برسد که دیگر تمایلات شغلی خود را مدنظر قرار ندهد،بلکه تنها بیکار نماندن و یا امرارمعاش به هرقیمت ممکن برای او در اولویت قرار گیرد ازاین رو فرد یا دست به تغییر رشته میزند و  یا اینکه به کار نامرتبط می پردازد.  پس از همین امروز به فکر باشید تا خودتان و مشاغل مناسبتان را بشناسید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید .

(( آزمون هدایت شغلی – تحصیلی موسسه هدایت فرهیختگان جوان برای کمک به شما در کنار شماست))

خدماتی که ما در آزمون  هشت به شما ارائه می دهیم ؟

  • نمودار شخصیتی فرد بر اساس نظریه ی بومی سازی شده ی هالند .
  • تفکیک رغبت های فردی و شغلی
  • ارائه ی ارزش های کاری فرد
  • ارائه ی کارنامه ی 14 صفحه ایی
  • ارائه ی جدول لیست مشاغل مرتبط
  • ارائه ی جدول لیست مشاغل نا مرتبط
  • امکان برگزاری جلسه ی مشاوره ی حضوری در جهت بررسی نتایج آزمون .